Thursday, July 7, 2011

Week 27 ( 4 – 8 July 2011)

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

4 July 2011

SUBJECT

INFORMATION ANAD COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT)

TIME

8.15 – 9.25 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

6.2.4 Data Manipulation

LEARNING OBJECTIVE

List the basic operations of data manipulation:

  • Update
  • Insert
  • Delete
  • Retrieve
  • Sort
  • Filter
  • Search

State the usage of basic operations in data manipulation.

ACTIVITY

Identify the four database objects/ tools in Microsoft Access.

REFLECTION

Continue the operations of data manipulation and 100% students understand the basic operation.


 

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

4 July 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology

TIME

9.45 - 10.55 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 2: Computer System

2.5.2 Latest Open Source Software Available

LEARNING OBJECTIVE

  • Explain the latest open source OS and application software available in the market.

ACTIVITY

  • Teacher explain the example of latest open source software.

REFLECTION

Students try to understand the way to get the latest open source software.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Selasa

TARIKH

5 July 2011

TINGKATAN

5 Kemanusiaan 3

MASA

7.05 – 8.15 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)

TEMA

Cabaran Masa Depan

TAJUK

Membincangkan Projek Khidmat Masyarakat

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
  • Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial


 

Kemahiran Sivik

  • Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
  • Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara


 

Nilai Sivik

  • Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara

AKTIVITI

Merangka dan membina ayat yang bersesuaian dengan projek yang dibina.

REFLEKSI

Semua pelajar melakukan kerja dalam kumpulan sehingga selesai.


 

LESSON PLAN

DAY

Wednesday

DATE

6 July 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

7.05 - 8.15 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 2 : Computer System

2.5.2 Latest Development In ICT

LEARNING OBJECTIVE

  • Explain the latest ICT hardware and software
  • Explain pervasive computing.

ACTIVITY

Teacher showing the slide on the example pervasive computing to students.

REFLECTION

All students answering the question given to improve their knowledge on chapter 2.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Khamis

TARIKH

7 July 2011

TINGKATAN

5 Sains 3

MASA

8.15 – 9.25 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

TEMA

Cabaran Masa Depan

TAJUK

Membincangkan Projek Khidmat Masyarakat

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
  • Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial


 

Kemahiran Sivik

  • Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
  • Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara


 

Nilai Sivik

  • Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara

AKTIVITI

Merangka dan membina ayat yang bersesuaian dengan projek khidmat masyarakat.

REFLEKSI

Semua pelajar melakukan aktiviti dalam kumpulan dan membincangkan permasalahan dengan guru.


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

8 July 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

7.05 – 8.15 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

6.3.1 Phases of System Development

LEARNING OBJECTIVE

Describe the phases of systems development:

  • Analysis
  • Design
  • Implementation
  • Testing
  • Documentation
  • Maintenance

ACTIVITY

Students watch the slides that are showing the phases of system development.

REFLECTION

Only four phases, teacher finish to explain the lesson.

1 comment: