Sunday, July 3, 2011

Week 26 (27 – 1 July 2011)

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

27 June 2011

SUBJECT

INFORMATION ANAD COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT)

TIME

8.15 – 9.25 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

6.2.3 Data Objects

LEARNING OBJECTIVE

  • Define the following database objects/ tools: Table, form, query, report.
  • Identify table, query, form and report as database objects/ tools.

ACTIVITY

Identify the four database objects/ tools in Microsoft Access.

REFLECTION

All students follow the step in database objects.


 

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

27 June 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology

TIME

9.45 - 10.55 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 2: Computer System

2.4.2 Hard Disk Partitioning and Formatting

2.4.3 Software Installation

LEARNING OBJECTIVE

  • Format and partition the hard disk.
  • Install operating system, application software and utility programs.

ACTIVITY

  • Students watched the video on format and partition the hard disk and also installing the Operating system, application software and utility programs.

REFLECTION

Students try to understand the step on partition and installation process.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Selasa

TARIKH

28 Jun 2011

TINGKATAN

5 Kemanusiaan 3

MASA

7.05 – 8.15 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)

TEMA

Cabaran Masa Depan

TAJUK

Membincangkan Projek Khidmat Masyarakat

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
  • Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial


 

Kemahiran Sivik

  • Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
  • Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara


 

Nilai Sivik

  • Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara

AKTIVITI

Menaip dan membina ayat yang bersesuaian dengan projek yang dibina.

REFLEKSI

Semua pelajar melakukan kerja dalam kumpulan sehingga selesai.


 

LESSON PLAN

DAY

Wednesday

DATE

29 June 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

7.05 - 8.15 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 2 : Computer System

2.5.2 Latest Development In ICT

LEARNING OBJECTIVE

  • Explain the latest ICT hardware and software
  • Explain pervasive computing.

ACTIVITY

Teacher showing the slide on the example pervasive computing to students.

REFLECTION

All students understand the lesson for today.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Khamis

TARIKH

30 June 2011

TINGKATAN

5 Sains 3

MASA

8.15 – 9.25 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

TEMA

Cabaran Masa Depan

TAJUK

Membincangkan Projek Khidmat Masyarakat

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
  • Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial


 

Kemahiran Sivik

  • Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
  • Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara


 

Nilai Sivik

  • Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara

AKTIVITI

Menaip dan membina ayat yang bersesuaian dengan projek khidmat masyarakat.

REFLEKSI

Semua pelajar melakukan aktiviti dalam kumpulan dan membincangkan permasalahan dengan guru.


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

1 July 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

7.05 – 8.15 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

6.2.4 Data Manipulation

LEARNING OBJECTIVE

List the basic operations of data manipulation:

  • Update
  • Insert
  • Delete
  • Retrieve
  • Sort
  • Filter
  • Search

State the usage of basic operations in data manipulation.

ACTIVITY

Students watch the slides that are showing the basic operations of data manipulation.

REFLECTION

All students understand the lesson for today.

No comments:

Post a Comment