Monday, January 31, 2011

Week 4 (24 – 28 January 2011)

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

24 January 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

7.05 – 8.15 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 1 : Information and Communication Technology and Society

LEARNING OBJECTIVE

1.3 Computer Security

1.3.1 Definition

1.3.1.1 Define computer security

1.3.1.2 Explain briefly the different threats to computer security:

  • Malicious code
  • Hacking
  • Natural disaster
  • Theft

ACTIVITY

Teacher conduct a study on effects of computer security breaches on an organization

REFLECTION

All students (20 students) focus on the topic given.


 

LESSON PLAN

DAY

Tuesday

DATE

25 January 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

10.55 –12.05 pm

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 4 : Multimedia

4.1 Multimedia Concepts

LEARNING OBJECTIVE

4.2.3 Authoring Tools

Define the various concepts in authoring tools:

  • time frame concept
  • icon concept
  • card concept


 

4.2.4 Web Editor

Describe and give examples of web editors:

  • text-based
  • WYSIWYG

ACTIVITY

Produce a portfolio on various concepts used by the specific authoring tools.

REFLECTION

93.3 % students (14 students) understand the elements with the standard files.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Rabu

TARIKH

26 Januari 2011

TINGKATAN

5 Sains 4

MASA

7.05 – 8.15 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)

TEMA

1: Pencapaian Kendiri

Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

  • Restu ibubapa/penjaga
  • Kesihatan fizikal dan mental
  • Ilmu keibubapaan
  • Kewangan yang stabil
  • Peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara.

TAJUK

Unit 1 : Pendidikan Sepanjang Hayat (PSH) Untuk Pembangunan Negara.

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang


 

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia


 

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

AKTIVITI

Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan

REFLEKSI

Semua pelajar melakukan perbincangnan tentang tajuk perbahasan "Remaja layak berkahwin awal atau tidak"


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Khamis

TARIKH

27 Januari 2011

TINGKATAN

5 Kemanusiaan 3

MASA

7.05 – 8.15 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

TEMA

1: Pencapaian Kendiri

Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

  • Restu ibubapa/penjaga
  • Kesihatan fizikal dan mental
  • Ilmu keibubapaan
  • Kewangan yang stabil
  • Peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara.

TAJUK

Unit 1 : Pendidikan Sepanjang Hayat (PSH) Untuk Pembangunan Negara.

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang


 

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia


 

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

AKTIVITI

Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan

REFLEKSI

Sesi pembelajaran ditangguhkan untuk pembelajaran seterusnya, kerana guru terlibat dengan sesi fotografi pelajar.


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

28 January 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

8.15 – 9.25 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 1 : Information and Communication Technology and Society

LEARNING OBJECTIVE

1.3.2 Security Measures

1.3.2.1 Select the appropriate security measures to overcome the identified computer threats

1.3.2.2 Apply the correct security procedures.

  • Antivirus
  • Anti-Spyware
  • Cryptography
  • Firewall
  • Data backup
  • Human aspects

ACTIVITY

Students visit any computer shop that uses any of the security measures through the internet.

REFLECTION

100% students understand the topic given.


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

28 January 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

9.45 – 10.55 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 4 : Multimedia

4.2 Hardware and Software

LEARNING OBJECTIVE

Identify hardware that can be used to produce multimedia products:

  • scanner
  • video camera
  • camera
  • audio devices
  • video capture devices

Identify editing software that can be used to produce multimedia elements:

  • text editor
  • graphics and image editor
  • audio editor
  • video and animation editor

ACTIVITY

Teacher asks students to produce a portfolio on various concepts used by the specific authoring tools.

REFLECTION

100% (15 students) give full commitments toward the lesson.

1 comment: