Wednesday, April 27, 2011

Week 17 (25 April – 29 April 2011)

LESSON PLAN

DAY

Monday

DATE

25 April 2011

 

Cuti Peristiwa Easter Monday


 

LESSON PLAN

DAY

Tuesday

DATE

26 April 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

11.25 – 12.15 pm

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

LEARNING OBJECTIVE

6.1.1 Definition :

  • Give the meaning of data, information and information systems.

6.1.2 Usage of Information System in Various Field:

  • State the usage of Information Systems in education, business and management

ACTIVITY

  1. Revision by drawing flow chart and source code.

REFLECTION

90 % students drawing the flow chart and source code. 10 % still have the problem while drawing the flow chart and rewrite the source code.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Rabu

TARIKH

27 April 2011

TINGKATAN

5 Sains 4

MASA

7.05 – 8.15 pagi

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)

TEMA

5: Malaysia Negara Berdaulat.


 

Mengekalkan kedaulatan Negara.

  • Rukun Negara

TAJUK

Unit 7: Persiapan Diri Mewarisi Negara

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara


 

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara


 

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

AKTIVITI

  • Berbincang tentang kepentingan mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara.
  • Menghasilkan teks pidato dengan tajuk " Warganegara Malaysia yang Unggul Mampu Mengekalkan Kedaulatan Negara".

REFLEKSI

100% pelajar melengkap nota berdasarkan nota yang disediakan guru dan berbincang sesama rakan dengan isi penghasilan teks pidato.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

HARI

Khamis

TARIKH

28 April 2011

TINGKATAN

5 Kemanusiaan 3

MASA

11.30 – 12.40 tengah hari

SUBJEK

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

TEMA

5: Malaysia Negara Berdaulat.


 

Mengekalkan kedaulatan Negara.

  • Rukun Negara

TAJUK

Unit 7: Persiapan Diri Mewarisi Negara

HASIL PEMBELAJARAN

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara


 

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara


 

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

AKTIVITI

  • Berbincang tentang kepentingan mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara.
  • Mencipta Lirik Lagu berdasarkan panduan yang diberikan serta menyanyikannya.

REFLEKSI

100% pelajar melengkap nota berdasarkan nota yang disediakan guru dan mencipta lirik lagu.


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

29 April 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

8.15 – 9.25 am

FORM

4 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 2: Computer Systems

2.1 System Concepts

LEARNING OBJECTIVE

2.1.2 Data Representation

 

2.1.2.1 State the relationship of data representation: bit, byte

and character.  

2.1.3 Introduction to Binary Coding

2.1.3.1 Explain the function of ASCII code.

ACTIVITY

  1. Teacher explains the relationship more detail.
  2. Revision the previous lesson.

REFLECTION

 


 

LESSON PLAN

DAY

Friday

DATE

29 April 2011

SUBJECT

Information and Communication Technology (ICT)

TIME

9.40 – 10.40 am

FORM

5 Science 3

LEARNING AREA

Chapter 6 : Information System

LEARNING OBJECTIVE

6.1.1 Definition :

  • Give the meaning of data, information and information systems.

6.1.2 Usage of Information System in Various Field:

  • State the usage of Information Systems in education, business and management

ACTIVITY

  1. Draw a mind map on data, information and information system.
  2. Answering the question given.
  3. Revision the previous lesson.

REFLECTION

 

No comments:

Post a Comment